Dubbeldikke PECH!

Soms heb je (na zorgvuldige keuringen en onderzoeken) dikke pech.
Bij ons nu dubbeldikke pech, Hint C en Lyandra Cara zijn voorlopig even uit de running, door noodzakelijke operaties.

Hint C (Biscayo x Concorde)
Na al een lange tijd te zoeken naar de oorzaak/blessure bij kreupelheid aan het rechter voorbeen van ons eigen Eventingpaard Hint C, is nu gebleken, bij nog een onderzoek via röntgenfoto’s en echo, dat zij een drukpijn tussen de sesambeenderen en de ligamentum annulare *) heeft. Pijnlijk!

GELUKKIG is dit probleem te verhelpen en er zal nu operatief (via een kijkoperatie) ruimte gemaakt worden, waardoor de drukpijn zal verdwijnen en na ongeveer 3 maanden revalidatie wij (als alles goed gaat) weer samen de eventingsport kunnen gaan bedrijven.

*) Ligamentum annulare; een vorm van bindweefsel dat een brug vormt over het gewricht dat een bot met bot verbindt, in dit geval aan achterzijde om de sesambeenderen heen)

Lyandra Cara (Hitmaker x Kennedy x Facet)
Ons eigen dressuurpaard is 1,5 jaar geleden, bij koop, volledig gekeurd en TOP bevonden. Na haar in 1,5 jaar in rust zadelmak gemaakt en opgeleid te hebben, ontstond er afgelopen maand tegenwerking in de training. Staken bij het voorwaartse commando en na het rijden bultjes onder het zadel op haar rug. Hier klopte iets niet!

Na heel goed kijken hoe Lyandra op diverse hulpen reageerde, ook aan de longe, zagen we dat zij ergens in haar rug last van had (pijn) en hebben we haar laten checken door röntgenfoto’s en echo. De schrik sloeg ons om het hart toen we op de foto’s tussen 2 ruggenwervels (net na de schoft) ‘KissingSpines’ *) zagen. Hoe was dit mogelijk, na 1,5 jaar geleden een TOP score bij de keuring?!! Want die foto’s zagen er echt helemaal goed uit en ‘KissingSpines’ is een bouw en geen aandoening.

Terugkijkend naar haar ontwikkeling in het afgelopen jaar, zagen we een zeer grote groei (die wij ook niet hadden verwacht) en een merrie die fantastisch gezond in haar lichaam zat.
Maar tijdens deze groei (ondanks minimale belasting en perfecte zorg) is op deze plek in haar rug ‘KissingSpines’ ontstaan (bouw door groei). En nu?

Dit kan GELUKKIG (ook omdat het maar op 1 plek zit) helemaal verholpen worden door een operatie (staand en onder plaatselijke verdoving) waarin er ruimte gemaakt zal worden tussen de betreffende 2 wervels en na ongeveer 3-4 maanden revalidatie de dressuurdraad weer vol opgepakt kan worden en training in de hoge sport weer mogelijk is.

*) KissingSpines: Bij een paard zit op elk wervellichaam in de rug een lang, verticaal doornvormig uitsteeksel (spinaaluitsteeksel), bestaande uit bot. Deze uitsteeksels staan normaal gesproken enkele millimeters uit elkaar. Komen deze uitsteeksels tegen elkaar, dan ontstaan er beschadiging en irritatie van het bot, dit noemen we ‘kissing spines’. Dit is een zeer pijnlijke situatie voor het paard.

Het was dus even flink schrikken, maar gelukkig kunnen beide paarden (als alles goed verloopt) straks weer fijn aan het werk met ons.

Zo blijkt maar weer dat het enorm belangrijk is om ‘naar je paard te luisteren en te kijken‘!
Wanneer een paard staakt, overmatig tegenwerkt, zomaar weg rent of uit het niets gevaarlijk steigert, wild met z’n staart slaat, etc. geeft het iets aan van ongenoegen of pijn. Meestal is het paard dan niet ‘stout’, maar is er iets wat hem niet lekker zit of wat echt pijn doet!

Morgen gaan Hint en Lyandra samen naar de kliniek in Emmeloord en gaan dit avontuur beiden beleven.

We houden u op de hoogte!

Malú is klaar voor nieuwe start!

Vandaag gaat kleine pittige dame Malú (Kwaliteit van Orchid’s x Vita Nova’s Hanassie) weer terug naar huis!

Na een intensieve training, met daarna een periode van instructie aan haar ruiter, zijn Malú en Lotte klaar om samen aan het werk te gaan. We gaan haar missen in de stal!

Sylvia en Lotte heel veel dank voor jullie vertrouwen in Stal van der Woude en een mooie toekomst gewenst in de pony-sport!!

Nog 1 maandje!!!

Nog 1 maand en dan komt de eerste editie van het magazine “PAARDenBEDRIJF” uit!

In deze editie zal een mooi artikel over Stal van der Woude staan, dat later ook op de website geplaatst zal worden. Daarna zal ik een aantal artikelen schrijven op het platform, waarin ik items bespreek die je zoal tegen komt in de bedrijfsvoering van een ‘jonge’ trainingsstal.

DUS …. houd het in de gaten!

www.paardenbedrijf.nl

N.Expression.O nieuw thuis!

De eigenaar van de jonge N.Expression.O (Expression x Sandreo), welke een korte periode bij ons in training stond voor zadelmak maken, heeft een fijne nieuwe thuisplek voor hem gevonden. Daar zal hij verder worden doorgetraind.

Wij danken Jos voor zijn vertrouwen in ons, om dit lieve mooie paard een goede start te geven. “Essie” een hele mooie toekomst gewenst!

Expression x Sandreo

Nóg een SAMENWERKING!

Per 13 januari 2021 is Stal van der Woude nog een mooie samenwerking aangegaan en wel met “STAL DE PLUUM” te Stokkum. 

Fokker Ben van Uhm en Kim gaan hierin een trainingsverband aan op ’50-50′ basis, waarin Kim de door Ben gefokte paarden zadelmak zal maken, op zal leiden/trainen en uit zal brengen in de wedstrijdsport voor verkoop.

Ben van Uhm zijn trots is de hengst Wilfred (Guidam x Nolisco x Polydox).

Het eerste paard in deze samenwerking is het springpaard, 4 jarige ruin, Waaghals (Wilfred x Master Speaker xx x Democraat).
Wij zijn benieuwd naar de carrière van Waaghals!

SAMENWERING STAL DE PLUUM

Waaghals (Wilfred x Master Speaker xx)

Mooie SAMENWERKING!

Stal van der Woude is per 18 december 2020 een samenwerking aangegaan met het NIEUWE platform in de paardenbranche “PAARDenBEDRIJF“. Een internetplatform met een seizoensMAGAZINE, dat zich toespitst op alle facetten in het voeren van een paardenbedrijf!

Kim verbindt zich als Young Professional aan Paard en Bedrijf om haar ervaringen te delen en een mooi podium te krijgen voor het uitbreiden van haar contacten en opdrachten.

SAMENWERKING PAARDenBEDRIJF

NIEUW in Training!

Nieuwjaarsdag werd John (Johnson x Santano), met nog dove oortjes van het knallen ’s nachts, bij ons in training gebracht!

Wij gaan hem fijn doortrainen om, wanneer hij daar klaar voor is, een fijn nieuw thuis voor hem te vinden.

Welkom John en dank je Lisa voor het vertrouwen in ons.

2x NIEUW in Training!

Per 13 december zijn de jonge springpaarden ChinChin (Harley x Chin Chin) en Let’s Dance (London x Heartbreaker) bij ons in training gezet, voor zadelmak maken/opleiden en doortrainen.

2 Pittige tantes waar we lekker mee aan het werk gaan.

Welkom dames!

Cambaron’s First Lady verkocht!

Cambaron’s First Lady (Baron’s Cambaron Tazz x Zazou R) heeft een super nieuw thuis gekregen. Zij gaat samen met Julia trainen en we gaan hen vast tegen komen in de wedstrijdsport.

Julia heel veel geluk met deze mooie, pittige, allround valk!
En Rik veel dank voor je vertrouwen in Stal van der Woude!

Keisha weer thuis!

Keisha haar ‘bootcamp’ is gisteren afgerond en zij is klaar voor fijne buitenritten met haar eigenaressen.

Het was een behoorlijke training; afvallen, conditie opbouwen, zadelmak maken en opleiden op 10 jarige leeftijd, een angst voor de ruiter oplossen en vertrouwen opbouwen en dit alles met een zeer pittige oersterke dame. Maar … het is gelukt!

Mary en Shaina super bedankt voor jullie vertrouwen en we hopen dat jullie fijne ritten gaan maken met Keisha!

Mary: “We zijn zo blij met al het werk dat Kim heeft verricht met Keisha! Het was niet makkelijk, maar met veel geduld en herhaling is ze een stuk rustiger geworden!
Dank je Kim!